Vecka 37 (36+0)

Igår var vi inne på förlossningen för en liten koll på grund av minskade fosterrörelser. Jag har suttit och nojat halvt ihjäl mig sen i fredags över det, och J har tyckt att jag bara varit halvt närvarande hela tiden. Han fick nog och ringde in igår från jobbet och de tyckte jag kunde komma in om jag var orolig.

De satte CTG på magen och hjärtljuden var bra. De gjorde ett snabbt ultraljud där de kollade hjärtat, njurarna, blåsan, fostervattnet m.m. men ingenting var fel. Skönt! Så nu är jag lugn igen. De sa att hon troligtvis rört sig lite så att jag inte kunde känna rörelserna på samma sätt längre, samt att jag var så himla liten själv så det var verkligen trångt där inne nu. Men fick lite tips på vad jag kan göra för att få igång lite rörelser där inne ifall jag blir orolig igen, så de ska jag prova då. Nu är det ju bara 4 veckor kvar, igår till och med, så hoppas inte jag ska bli nojig igen.
 
En annan sak som känns bra är att den barnmorskan och läkaren vi träffade var så himla lugna och snälla. Förklarade allt de gjorde och sa flera gånger att det bara är att ringa om man är orolig så får man åka in och kolla. Fick ju även se lite av avdelningen, dock inte rummen, så nu vet man var den ligger och hur det ser ut. Och kanske är man inte så nervös när man ska in på riktigt sen.
 
Fick även en liten smygkik till på könet, som vi inte alls hade räknat med. Läkaren fick upp en sån bra bild underifrån så hon frågade om vi visste vad det var. Mycket säkert så sa hon flicka precis som barnmorskan på rutinultraljudet i maj sa, så nu får vi kalla bebisen för "henne" istället för "den" som vi har gjort det sista nu "ifall att".
 
Nu blir det frukost här hemma. Ska få upp karln ur sängen bara. Han har semester idag då tanken är att vi ska gå på föräldragruppen idag, men den är så jäkla värdelös så vi struntar i det. Den enda planen vi har är att ta en promenad nånstans, fast här där vi bor finns inte så många ställen att gå till direkt så får se var vi hamnar. Solen skiner men det känns ändå inte som väder för att lägga sig på stranden heller?


Kommentarer
katarina

Oj det låter läskigt!
Jag tog upp det med min barnmorska då jag var lite orolig för att vissa dagar känns bebisen mer och andra mindre. Min barnmorska sa att det viktiga är att man känner bebisen varje dag men att vissa dagar vilar bebisen mera och det gör bebisen inför förlossningen.
Vad sa de till dig?

Svar: Min barnmorska säger lite samma sak, så länge man känner bebisen så är det oftast ingen fara. Men det gick från en dag till en annan på mig. Många rörelser flera gånger om dagen till få rörelser en gång om dagen. Som dessutom föregicks av kraftig värk i mage o rygg - klart jag blir nojig även om jag vet att det kan vara lite lugnare då och då. Men värken var förvärkar och lilltjejen mådde toppenbra. Idag har det varit livat som det "ska" i magen så nu är jag superlugn igen! :)
Tina

2013-09-04 @ 11:26:07
Angelica

Jag var också in pga "minskade fosterrörelser".. på mig gjorde dom bara CTG men det var rörelser där och hjärtljud så det var ingen fara.. men som du säger så känner man sig lugn efteråt :) och den barnmorskan vi träffade sa också att det var bra vi kom in så det kändes ändå väldigt bra det besöket.

Oron kan nog komma tillbaka, nu sitter jag och tycker han är lite väl lugn. Men jag VET att han har såna här perioder då han inte rör sig så mycket, han är väl lite slö som mamman sin :P hihi

2013-09-04 @ 12:42:25
URL: http://snultan.blogg.se
Katarina

Skönt att det är tillbaka till det vanliga igen! Jag vet inte om jag har haft några förvärkar eller ej ännu. Kan ju känna av mild mensvärk i bland men det kan ju lika gärna vara foglossning även om jag inte har problem med det! Har ingen aning om hur förvärkar ska kännas? Nån som vet?

Svar: Jag läste lite här om sammandragningar och förvärkar:

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Gravid/Graviditeten/Komplikationer-och-besvar/Sammandragningar-under-graviditet/?ar=True
Tina

2013-09-04 @ 13:26:23
tess

när vi var inne för minskade rörelser kunde dom också se könet närmre :)

tur att allt var bra !:)

2013-09-09 @ 17:33:39
URL: http://www.nattstad.se/Pregzilla


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Underbara Graviditet

Förstagångsmamma

RSS 2.0