Vecka 32 (31+1)

9 veckor kvar med bebismage och sen ska det vara klart. Färdigbakad bebis. Herregud, 9 veckor!! Var har tiden tagit vägen, seriöst??
 
I söndags var jag med om nåt märkligt. Hade upplevt lite hugg och ilningar i underlivet i nån dag eller två, men inte tänkt så mycket mer på det än att det var lilla bebisen som hittade på bus i magen. Hon har legat med huvudet nedåt i cirka två veckor, tror jag, så för mig var det ju självklart att det skulle kännas förr eller senare.
Men så i söndags, i bilen påväg hem ifrån stallet, så tyckte jag mig känna ansiktsformer dras längs med livmoderkanten allra längst ner. Det var tur det var J som körde och inte jag för jag hade nog kört av vägen på riktigt. Vilken obehaglig känsla! Och ändå kunna säga direkt att det var en näsa man kände på insidan av kroppen! Efteråt sa jag att "Nu har hon nog borrat ner sig lite tror jag", och jag var tvärsäker på det verkligen.
 
Igår var jag hos min barnmorska för rutinkontroll - blodtryck, vikt, urinprov och hjärtljud på den lilla. Allting var bra och urinprovet blankt. Det får det gärna fortsätta vara, för nån havandeskapsförgiftning vill jag inte åka på.
Bad även barnmorskan göra en lägeskontroll på bebisen och förklarade vad jag känt under helgen. Hon sa direkt att det lät som en fixering, eller en delvis fixering. Sen kände hon lite på magen och hittade smådelar, d.v.s. fötter och armar på vänstra sidan i magen, ryggen på höger sida och mycket riktigt ett huvud långt ned i magen.
 
Precis som jag trodde! Jag kommer aldrig sluta förvånas över hur mycket man kan veta om den där lilla saken man bär på i magen utan att ha träffat den en enda gång. Det är fantastiskt vad kroppen kan! ♥


Kommentarer
Katarina

Hej tjejen!
Hur många besök har du haft hos barnmorskan?
Jag går in i vecka 31 nu och blev inskriven i vecka 12, ultraljud i vecka 18. I vecka 24 och 29 har barnmorskan undersökt bebisens hjärta, mitt blodsocker, hb och urinprov. Ska till barnmorskan i vecka 34 och sen varannan vecka!
De har endast vägt mig 1 gång vid inskrivningen! tycker det känns så lite! Hur mycket har du hunnit gå upp nu i vecka 32?

Har er föräldragrupp börjat? Ska ni gå?

Med vänlig hälsning
Katarina

Svar: Jag har varit hos min BM i vecka 8, 12, KUB v13, RUL v19. Sen v. 24, 29 och 32. Osäker på just veckorna men var tredje vecka har jag varit där i alla fall. Från vecka 24 har hon kollat hjärtat varje gång, blodtryck, vikt m.m.Nu ska jag dit varannan vecka och då är det blodtryck, vikt hjärtljud, lägeskontroll på bebisen, urinprov och blodprov. Varje gång.

Låter konstigt att de inte har kollat din vikt alls ju! Tycker jag du borde ta upp för det ska de ju göra!
Jag har gått upp 7-7,5 kg nu i vecka 32 och det är jag nöjd med. Hoppas jag klarar mig till 11-12 kg som är "normalt". :)
Vi är bokade på föräldragrupp 4 gånger mellan 20 augusti och 10 september. Då det är första barnet känns det nästan som vi måste gå för att få så mycket information och hjälp som möjligt. Jag känner mig helt vilsen på så mycket!!
Tina

2013-08-01 @ 16:44:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Underbara Graviditet

Förstagångsmamma

RSS 2.0