Vecka 31 (30+0)

Oj oj, nedräkningen pågår för fullt nu! 69 dagar kvar! =D
 
I övrigt har jag 10 dagar kvar att arbeta och sen går graviditetspenningen in och jag får vara hemma och vila. På tiden säger jag! Just nu mår jag rent ut sagt dåligt av att jobba - magen värker, får mensliknande värk och till och från lite illamående. Överväger att försöka få ut semesterdagar från och med torsdag och framåt tills jag får graviditetspenningen men samtidigt tänker man att det är ju bara några dagar det handlar om och sen kan man göra vad tusan man vill typ.
 
J har tagit en extra veckas semester på grund av för lite arbete så han är ledig även denna veckan. Igår tog vi det lugnt, bakade en Silviakaka med strössel på (riktigt gott är det!!), kollade på film och tog en promenad på kvällen för att kolla in området. Väldigt trångt mellan vissa hus på andra områden så är glad att vi hamnade just här där det är mer öppet!
 
 
Idag har vi varit på stranden några timmar igen. Hade det inte varit för att J var röd på hela överkroppen igår och jag i ansiktet hade vi varit ute då med men det kändes lämpligt med en liten vilodag igår. Bruna och fina har vi blivit under hans semester nu i alla fall och jag har klarat mig undan minsta lilla pigmentfläck!
Nu sitter jag här framför datorn och J spelar nåt spel på sin dator. Nån match med andra spelare och ibland får han ur sig några små ord när han pratar med dem. Vill ofta fråga vad han snackar om men sen kommer jag på att det inte är mig han pratar med, haha.
 
Ikväll nu blir det film och en massa Silviakaka som tilltugg. Gjorde den i en ugnsplåt så fick ju 30 stycken rutor, helt insane mycket! Tur vi ska fika hos både hans mamma och hans pappa innan veckan är slut så vi blir av med lite. ;)


Kommentarer
Emma

Är det havandeskapspenning du fått?

Svar: Ja, havandeskapspenning - eller graviditetspenning som det numera heter. Fr.o.m. 5 augusti. :)
Tina

2013-07-28 @ 10:23:42
Emma

Vad jobbar du med? Jag ska precis till att söka men är rädd för att det inte ska gå igenom. :( Var det svårt att fylla i? Fick du hjälp eller gjorde du det själv? hur många veckor innan bf fick du gå på graviditetspenning?

Svar: Jag är tidningsbud - har många tunga lyft, ensidiga rörelser o.s.v.
Det var inte alls svårt att fylla i tyckte jag. Min barnmorska sa att det var lika bra att ta i, i överkant på det man skrev. Och framförallt att vara väldigt tydlig med allting. Jag fyllde i själv.

Man kan få gravidpenning 60 dagar innan BF, totalt i 50 dagar. Detta på grund av att de 10 dagarna närmast BF får man antingen ta ut semester från jobbet, gå utan ersättning eller börja plocka på föräldradagarna. Jag tror inte jag har tagit ut maximalt med dagar för till slut blev jag så trött på skiten att jag bara skrev nåt, men fick full penning för de dagar jag sökt.

Glöm inte att din arbetsgivare måste fylla i en blankett om att du inte kan omplaceras till lättare uppgifter m.m..!
Tina

2013-07-29 @ 15:11:38
Emma

Åh, jag tycker det är och verkar så svårt. Vill verkligen och behöver verkligen få det att gå igenom. Jag är förskollärare och har ett tungt och påfrestande jobb på många sätt i vanliga fall och jag vågar inte ens tänka på hur det blir nu att komma tillbaka efter semestern. Är så rädd för mitt egen skull och för min bebis men även för de barn jag arbetar med att vi ska råka illa ut och att jag inte kan göra ett tillräckligt bra och tryggt arbete :(

2013-07-30 @ 23:53:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Underbara Graviditet

Förstagångsmamma

RSS 2.0