Kosttillskott

Ett bra måltidsintag och de vitaminer man får när man äter är viktiga innan och under en graviditet har jag fått lära mig. Jag äter dåligt. Väldigt dåligt ibland. Och inte speciellt varierande heller när jag tänker efter. Ska dock börja tänka på vad jag stoppar i mig nu och framöver så att jag kan få ett mirakel i magen som jag (läs: vi) så gärna vill ha nu.
 
Var på apoteket häromdagen och tänkte "Jo, men visst vore det bra att kanske ta lite extra vitaminer nu och framöver då med tanke på att jag äter dåligt och har haft viss vitaminbrist i tonåren". Så jag frågade en apotekare (??) om vad jag kunde ta för tillskott för att hjälpa kroppen och för att lagra inför en planerad graviditet. Sa då också att jag är slarvig med maten och har haft B-vitamin- och järnbrist när jag var yngre, men att det blivit bättre nu.
 
Hon rekommenderade ju folsyra- och järntabletter som extra tillskott, vilket de gör till alla som planerar en graviditet eller är gravida. Men då jag även visste att jag kunde ha lite svårt att ta upp andra vitaminer i kroppen så tyckte hon att jag skulle prova ett multipreparat istället så att jag fick alla nödvändiga vitaminer.
 
"Javisst", tänkte jag och funderade inte så mycket mer på det då. Det har jag börjat med i efterhand nu istället. Är det verkligen så bra för kroppen att jag tar ett kosttillskott redan nu som är anpassat för gravida och ammande kvinnor? Även om jag hoppas tillhöra den gravida delen snart?
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Underbara Graviditet

Förstagångsmamma

RSS 2.0