6 veckor kvar

Tiden går fort, men ändå långsamt. De senaste dagarna har det gått riktigt långsamt.
Mensvärken har fortsatt, och har även gått över till värk i korsryggen och ned i ljumskarna stundvis. Detta kan vara två saker - öppningen har börjat, eller fixeringen pågår. Jag hoppas på det senare såklart. Har avvaktat hela helgen men ska ringa barnmorskan idag, när som helst faktiskt, och höra vad hon säger.
Det känns som om det vore fixering på grund av trycket. Har ätit nyligen och nu börjar värken komma igång igen. Igår gick den över med en lång dusch och sen kände jag ingenting förrän jag ätit några timmar senare igen. Men det är ju alltid bäst att ringa och rådfråga i alla fall.
 
På grund av värken jag haft hela helgen fick jag skrivet ett förlossningsbrev igår som jag lade i journalen som ska med till förlossningen, samt packade ned lite bebiskläder i det som ska vara förlossningsväskan när det väl är dags. Ska lägga ned min morgonrock samt ett ombyte kläder till mig där i med så det också är klart. Man vet ju aldrig, det kan ju hända saker när som helst nu egentligen. Eller ja, man ska väl vara förberedd på det i alla fall!
 
Imorgon är det vecka 35 (34+0). Då ska vi på vår första träff av fyra med föräldragruppen. Väldigt sent tycker jag!! J tycker det ska bli supertråkigt, jag vet inte vad jag ska tycka. Men måste ju gå på det känns det som. J har ju fått ledigt och allt så.


Kommentarer
anna

hej jag tycker de låter som foglossning.. fixeringen ska inte kännas så mycket mer än att trycket uppe mot revbenen brukar lätta..

från anna (mamma till elise 3år och gravid v.33)

Svar: Jag fick höra att det kunde variera väldigt mycket från person till person. Men jag gör som min BM säger nu, tar det lite extra lugnt och håller koll på värken så det inte eskalerar ytterligare.
Tina

2013-08-19 @ 22:04:11
Katarina

Hoppas värken släpper! Min BM sa till mig att det troligen är foglossning när det liknade mensvärk som inte ökade markant i styrka men det är säkert olika.

Vad skrev du med i ditt förlossningbrev? Jag sitter och filar på mitt men vet inte riktigt vad man ska skriva :/

Jag tycker också det låter väldigt sent med föräldragruppen! Jag är i vecka 34 och ska ha min sista i morgon! Fast vi har bara haft två träffar, i morgon är det profylax! Tycker det ska bli spännande! :)

Svar: Det gjorde den! Nu känner jag av höfterna mer och har fått sammandragningar/lätta förvärkar så det är definitivt förarbetet som har startat.
I mitt brev tog jag upp smärtlindring, förlossningsställning, hur jag vill bli bemött, vad jag vill ha för information och hjälp med förlossning, amning m.m. Om jag vill ha en kvinnlig barnmorska, sen avnavling eller vem som ska klippa navelsträngen o.s.v.
Googla runt lite, det finns lite bra "guider" där man kan få lite tips på vad som kan behöva finnas med :)

Vi tyckte det var helt värdelöst med vår föräldragrupp. Vi kommer inte få lära oss någonting som kan vara bra att ha med sig. Amning, profylax eller annat att tänka på. Det är enbart träffar för blivande föräldrar, med lite information, mer eller mindre. Helt värdelös och vi är grymt besvikna då vi trodde vi skulle få göra lite andningsövningar och annat! Vi ska gå på nästa träff också i förhoppning om att de tar upp smärtlindringen då men sen struntar vi nog i det. Information kan jag hitta själv. :)
Tina

2013-08-20 @ 20:14:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Underbara Graviditet

Förstagångsmamma

RSS 2.0